
روش های کلاسیک برف روبی
نمک جاده و مواد شیمیایی یخزدا، موادی هستند که برای جلوگیری یا از بین بردن یخ تشکیل شده روی سطوح مختلف، بسیار رایج هستند. این روش در دهههای ۴۰ و ۵۰ میلادی آغاز شد، زمانی که سالانه فقط حدود ۵۰۰۰ تن نمک روی جادهها و سطوح پخش میشد. با این حال، در دهههای بعد، استفاده از نمک جاده به صورت تصاعدی افزایش یافته است و اکنون سالانه حدو د ۲۰ میلیون تن نمک جاده استفاده میکنیم.
این افزایش تصاعدی در نمک جاده، مشکلات مختلفی را برای کیفیت آب و زیرساختهای مرتبط با آب در طول ۷۰ سال گذشته ایجاد کرده است. این مشکلات در مناطق شهری که سطح کلرید به دلیل وجود مقادیر زیاد پوشش زمین نفوذناپذیر بسیار بالاتر است، حتی بیشتر نیز قابل توجه است.
سال ۹۳ بود که شورای چهارم تهران مصوبه کاهش مصرف نمک برای یخزدایی معابر را به تصویب رساند و بعدها در سال ۹۶ شهرداری تهران مدعی شد پیرو این مصوبه، استفاده از نمک در یخزدایی تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
روشهای جدید یخزدایی در دنیا چیست؟
سالهاست که موضوع یخزدایی از آسفالت یا به عبارت دیگر ضد یخ کردن جادهها از موضوعات جالب مورد توجه در جهان است. به همین دلیل دانشمندان هر ساله تلاش میکنند روشهای جدیدی را برای این کار ابداع کنند.
یکی از روشهایی که مورد توجه قرار گرفته، ساخت مواد شیمیایی است که حاوی کلرید نباشند و همین باعث تولید محلولهای شیمیایی با استفاده از کلسیم و منیزیم استات، پتاسیم استات و اوره شد. بنابر آنچه دانشمندان میگویند این فرآوردهها باعث افزایش پایینترین نقطه ذوب یخ و افزایش ضریب اصطکاک برای جلوگیری از صاف بودن جادهها میشود. محلولهای حاوی کلسیم منیزیم استات با غلظت ۲۲ درصدی از نظر وزنی، نقطه ذوب یخ را تا منفی ۲۱ درجه سانتیگراد افزایش میدهند در حالی که محلولهای حاوی سدیم کلرید تا منفی ۵۱ درجه سانتیگراد افزایش میدهند. این ترکیبات شیمیایی و نسبتاً جدید به یکی از روشهای یخزدایی در عصر جدید تبدیل شدهاند. البته دو سال پیش مطالعاتی برای استفاده از کلسیم منیزیم استات برای یخزدایی معابر در مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران نیز انجام شد.
سنگفرشهای ضد یخ روش دیگری است که در طول ۵۰ سال اخیر برای یخزدایی در جهان مورد آزمایش قرار گرفته و البته جنبه پیشگیرانه دارد. در این روش در زمان ساخت سنگفرشها، محفظهای گلولهای از کلرید سدیم روی سنگفرشها تعبیه میکنند که این روش برای کاهش یخزدگی معابر در زمستان طراحی شده است. این فناوری در چندین ایالت از آمریکای شمالی شامل کلرادو، نیویورک، پنسیلوانیا مورد آزمایش قرار گرفته است.
نمک جاده ای یا مواد شیمیایی یخ زدا چه مشکلاتی را به همراه می آورد
نمک و مواد شیمیایی یخزدا با کاهش نقطه انجماد یخ موجود در سطح، عمل میکنند. این مواد، آب نمکی تشکیل میدهند که باعث میشود کریستالهای نمک، معمولاً کلرید سدیم، مولکولهای آب را از یخ بیرون بکشند. سپس این آب نمک با ادامه تشکیل در طول زمان، روند ذوب را به طرز چشمگیری سرعت میبخشد. کلرید سدیم موجود در نمک اعمال شده، سپس در یونهای سدیم و کلرید حل شده و سپس به محیط زیست راه پیدا میکند، جایی که میتوانند مشکلات زیادی ایجاد کنند.
کلرید خطر قابل توجهی برای کیفیت آبهای سطحی و زیرزمینی دارد. آلودگی آبهای سطحی به کلرید معمولاً بسیار فصلی است و در زمستان به دلیل روشهای یخزدایی، سطوح بسیار بالایی از آن رخ میدهد.
آلودگی آبهای سطحی توسط نمکهای جادهای میتواند به سرعت رخ دهد و معمولاً در سراسر کشور گسترده است. یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ۳۷٪ از مناطق زهکشی در ایالات متحده در ۵۰ سال گذشته افزایش شوری را تجربه کردهاند.
علاوه بر این، یک بررسی زمینشناسی دیگر در سال ۲۰۱۴ نشان داد که ۸۴٪ از نهرهای مورد مطالعه دارای سطح شوری رو به افزایش هستند و ۲۹٪ دارای سطوحی هستند که از استانداردهای دولتی فراتر رفته است. همچنین، توجه به این نکته ضروری است که کلرید دارای بار منفی است و توسط ذرات خاک دفع میشود. این امر منجر به عدم جذب/نگهداری کلرید توسط زیرساختهای سبز میشود.
نمک جاده ای و موادشیمیایی یخ زدایی دارای هزینه کم اما آسیب به خودرو، سازه ها، محیط زیست و همچنین سنگ فرش ها بتن و فلزات می باشد.
به دنبال راهی سریع و کارآمد برای حل مشکلات خود هنگام یخبندان هستید؟
حذف با بخار، راه حل شماره ۱ برای حذف ایمن سطوح یخی است که از هر روش دیگری بهتر عمل میکند
مزیت بزرگ بخار داغ در مقایسه با روشهای کلاسیک برفروبی با بیلچه نمک و … کاملاً واضح است: به دلیل گرما، برف به صورت آب جاری میشود. نیازی نیست ابتدا برف را پاک کنید و سپس آن را به مکانی دورتر منتقل کنید یا هزینه زیادی بابت نیروی انسانی برای پوشاندن سطوح از نمک بپردازید.
برای ذوب کردن ۱ کیلوگرم برف، تنها ۰.۱۶۹۱ کیلوگرم بخار مورد نیاز است. ژنراتورهای بخار کارآمد با راندمان ۹۶٪، برای تولید این مقدار بخار، تنها ۰.۰۱۵ لیتر سوخت مصرف میکنند.
برای محاسبه هزینه انرژی، باید چگالی برف را در نظر گرفت که حدود 0.17 کیلوگرم بر دسیمتر مکعب است که برای برف تازه باریده شده معادل 170 کیلوگرم بر متر مکعب میشود برای بخار کردن 1 متر مکعب برف، حدود 2.55 لیتر سوخت مورد نیاز است. این مقدار چندین بار در آزمایشها تأیید شده است.
فرایند یخ زدایی بوسیله بخار چگونه است؟
یخ زدایی بوسیله صنعت بخار فرآیندی است که در آن آب سرد با استفاده از دمای بالا به بخار کمفشار تبدیل میشود و سپس این بخار از طریق یک نازل مخصوص برای ذوب کردن سدهای یخ هدایت میشود.
بخارزدایی حرفهای امنترین و مؤثرترین روش برای هر صاحبخانهای است. این روش همچنین توسط بسیاری از شرکتهای سقف سازی هواپیمایی ریلی کشتی رانی ترجیح داده میشود، زیرا نیاز به موادشیمیایی و نیروی انسانی ندارد و توانایی ذوب یخ در حجم بالا در کمترین زمان ممکن را دارد. همچنین برای عاری نگه داشتن کل مسیرهای ماشینرو حیاطها جاده ها و پیاده روها از برف در آب و هوای مستعد یخبندان استفاده میشود.
چرا روش ترجیحی ما برای حذف یخبندان در زمستان بخار است
سیستم سوپراستیم ژنراتور دما بخار به گونهای طراحی شده است که می تواند در هوای سرد و یخبندان برای بهبود ایمنی و حذف نیروی کار تعمیر و نگهداری زمستانی از جمله پارو کردن، برفروبی و پخش نمک یخزدا یا شن و ماسه عمل کند.
یک سیستم سوپراستیم ژنراتور با حذف برف و آسیب فیزیکی ناشی از نمک یا سایر مواد شیمیایی یخ زدا عمر بتن، آسفالت یا زیر سنگفرشها را افزایش می دهد. سیستم های سوپراستیم ژنراتور دما بخار کاملاً خودکار هستند و برای حفظ سطح افقی عاری از برف/یخ نیازی به دخالت انسان ندارند.
برای دریافت قیمت و خرید دستگاه بخار فوری سوپر استیم ژنراتور با همکاران ما تماس بگیرید.