لوگو دما بخار

اهمیت کیفیت آب بر عملکرد کارواش بخار

اهمیت کیفیت آب بر عملکرد کارواش بخار

چرا کیفیت آب در کارواش بخار اهمیت دارد؟

نحوه عملکرد سیستم های کارواش بخار اعم از طرح بویلری یا ژنراتوری به نسبت خیلی زیاد وابسته به آب مصرفی می باشد در نتیجه میتوان گفت اهمیت کیفیت آب بر عملکرد کارواش بخار بسیار بالاست. کیفیت آب برای کارواش بخار مستقیما بر عمر مفید تجهیزات کارواش و همچنین عملکرد مواد شوینده تاثیر گذار دارد و تا حدی که کیفیت شستشوی خودرو، نتیجه نهایی  و همچنین سطح رضایت مندی مشتری تا حد قابل توجه وابسته به کیفیت آب ورودی می باشد.

در این مقاله تاثیر ناخالصی های موجود در آب بر عملکرد تجهیزات کارواش و نتیجه نهایی و اهمیت استفاده از دستگاه‌های سختی گیر آب مورد بررسی قرار گرفته است.

پارامترهای تاثیرگذار کیفیت آب در کارواش بخار و عملکرد آن

مواد آلاینده، ناخالصی ها و خواص آب منابع مختلف باهم فرق میکند اما بعضی از ناخالصی های آب و همچنین برخی پارامترهای تاثیرگذار بر کیفیت آن که در نتیجه عملکرد سیستم کارواش اتوماتیک تاثیر فوق العاده ای دارند عبارتند از:

  • مقدار سختی آب که در ابتدا به میزان کلسیم و منیزیم موجود و در مرحله بعد به میزان آهن و منگنز بستگی دارد
  • مواد جامد حل شده (TDS)
  • سیلیس
  •  میزان PH آب

 در بین این عوامل مقدار سختی آب  و مواد جامد حل شده در آن تاثیر بیشتری در کیفیت آب و نتیجه نهایی عملیات شستشو توسط کارواش بخار دارند که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند.

تاثیر سختی آب بر کیفیت کارواش بخار

مهم ترین پارامتر تاثیر گذار بر کیفیت آب سختی آب و میزان کلسیم و منیزیم موجود در آن می باشد. سختی آب با ایجاد یک رسوب نامحلول در آب از کف کنندگی مواد شوینده جلوگیری می نماید و باعث بوجود آمدن رسوب در تجهیزات و لوله کشی سیستم می گردد.

به علاوه اگر از منبع آب با سختی بالا استفاده می شود، فرآیند شستشو نیازمند مصرف میزان بیشتری از مواد شوینده کارواش می باشد. همچنین آب سخت پس از خشک شدن لکه بر جای می گذارد. در حقیقت هنگام انجام عملیات شستشو، آب سخت به شکل مانع در برابر قابلیت تمیزکنندگی مواد شوینده عمل می نماید حال آنکه آب فاقد سختی به اتصال مواد فعال سطحی به آب کمک می نماید و در نتیجه عملیات شستشو به نحو موثرتر و کارآمدتری انجام می شود.

همانطور که بیان شد آب سخت باعث وجود رسوب در تجهیزات کارواش بخار و سیستم لوله کشی آن می شود و در نتیجه در عملکرد بهینه تجهیزات اختلال بوجود می آورد. می توان اینطور بیان کرد که آب سخت موجب افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری تجهیزات و مقدار مصرف مواد شوینده می شود و در نتیجه شستشوی خودرو با کیفیت بالا در صورت استفاده از آب سخت نیازمند صرف نیروی کار و انرژی بیشتر می باشد.

مواد جامد محلول (TDS)

همانند سختی آب ، مواد جامد محلول موجود در آب شهری  TDS، در کیفیت آب مورد استفاده در کارواش بخار، تاثیر خیلی زیادی دارد. به میزان کل مواد ارگانیک و غیرارگانیک محلول در آب TDS  می گویند.

این پارامتر در حالت عادی بر قدرت تمیزکنندگی تاثیر زیادی ندارد مگر اینکه میزان آن بسیار بالا و بیش از ۱۵۰۰ ppm باشد. نکته مهم در مورد این فاکتور آن است که آب کشی نهایی خودرو به کمک آبی صورت گیرد که میزان TDS آن پایین می‌باشد.

بدلیل اینکه بعد از تبخیر آب باقی مانده روی بدنه مواد جامد محلول در آب به شکل لکه نمایان می شوند. بطور کلی اگر میزان TDS بیش از ۲۰ ppm باشد امکان ایجاد لکه وجود دارد و میزان TDS در آب قابل قبول برای آب کشی نهایی ماشین باید کمتر از این میزان و در حالت ایده آل کمتر از ۱۰ ppm باشد.

بالترین حد  مواد جامد محلول در آب در فصول مختلف و همچنین در سطوح متفاوت آب منبع، تغییر می کند. بعنوان مثال در فصول گرم سال و دوره های کم آبی با کاهش سطح آب در چاه یا سایر منابع آبی، میزان مواد جامد محلول در آب زیاد می شود.

انجام تست آنالیز آب قبل از بکارگیری کارواش بخار

یکی از گام های اولیه برای استفاده از کارواش بخار انجام تست آنالیز آب با انجام تست آنالیز آب، می توان نوع تجهیزات تصفیه آب مورد نیاز را تعیین کرد و همراه با بخش ها و تجهیزات مختلف کارواش آنها را تهیه و نصب نمود.

با توجه به اینکه خواص آب با فصول و شرایط جوی تغییر می کند بهتر است که برنامه زمانی منظم و متناوبی برای آنالیز آب تهیه کرد. در عین حال برای تست همیشگی کیفیت آب می توان از دستگاه های آنالیز ساده و جلوگیری از مشکلات احتمالی استفاده کرد.

اهمیت استفاده از سختی گیر در کارواش بخار

همانطور که مشخص است مهم ترین ماده مورد استفاده کارواش بخار، آب است و برای هر نوع عملیات شستشو، کیفیت آب بسیار حیاتی و تاثیر گذار می باشد. بنابراین سرمایه گذاری برای تجهیز کارواش بخار به دستگاه های سختی‌گیر کارآمد و با کیفیت، عقلانی و با ارزش می باشد.

کاربرد سختی گیر درکارواش بخار

با توجه به اینکه منابع آب مختلف حاوی مواد آلاینده و ناخالصی های گوناگون می باشند. برای حذف انواع مختلف ناخالصی موجود در آب دستگاه سختی‌گیر مورد نیاز آب نیاز داشته باشیم.

شستشوی کارواش ها با آب شرب یا آب چاه؟

این کارواش‌ها که هر روز شعبه‌ای جدید از آنها در محله‌ای افتتاح می‌شود و مثل قارچ در کوچه‌ها و خیابان‌های اصلی و فرعی و بر جاده‌ها می‌روید، هر کدامشان داستانی پرآب چشم دارد، اگر با عینک یک دوستدار یا دلواپس محیط زیست نگاهشان کنیم.

خودروهای کثیف و گلی روی چاله کارواش‌ها می‌ایستند و زیر نوازش کف‌های سفید شامپو تن و بدنی صفا می‌دهند و بعد زیر فشار آب گرم از گل و لای و خاک پاک می‌شوند؛ اما آبی که برای این تمیزی و برق‌افتادگی صرف می‌شود همانی است که ما رویش زوم کرده‌ایم.

برق افتادن خودروها در کارواش برای ما یک نشانه است از این که آبی که به سر و رویشان ریخته می‌شود، خالی از املاحی است که موجب شوره زدن می‌شود. پس گزینه استفاده از فاضلاب تصفیه شده در کارواش‌ها تقریبا منتفی است و وقتی با صاحب دو کارواش در لواسان و تهران صحبت کردیم، آنها نیز همین را گفتند.

 

آنها می‌گویند آبی که در کارواش تبدیل به فاضلاب می‌شود، مملو از مواد شوینده و روغن و گریس حاصل از شست‌وشوست و کارواش‌ها حتی اگر سیستم تصفیه فاضلاب داشته باشند هم نمی‌توانند این آب پر از ناخالصی را به حدی تصفیه کنند که خودروها شوره نزند.

پس پای آبی دیگر غیر از آب فاضلاب تصفیه شده در میان است، که وقتی خودرویی از کارواشی خارج می‌شود تمیزی و برق زدنش صاحب آن را کیفور می‌کند. جواب این پرسش ما نزد سیدرسول باقری، معاون درآمد و امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران بود؛ مسئولی که گفت 90 درصد کارواش‌های استان از آب چاه استفاده می‌کنند و 10 درصدشان از آب قابل شرب.

 

باقری ساده و راحت از کنار عدد 10 درصد گذشت و گفت کارواش‌ها نیز مثل هتل‌ها به صورت قانونی انشعاب آب شرب می‌گیرند و هزینه‌اش را پرداخت می‌کنند؛ اما برای ما که همواره در ماه‌های گرم سال اخبار مربوط به کم‌آبی و جیره‌بندی آب را منتشر می‌کنیم، این عدد کوچک نبود. باقری می‌گوید در استان تهران سالانه یک میلیارد متر مکعب آب شرب به واحدهای خدماتی مثل کارواش‌ها و هتل‌ها و استخرها فروخته می‌شود که رقمی سرگیجه‌آور است.

شستشوی استخر با بخار

هر متر مکعب معادل هزار لیتر است و یک میلیارد متر مکعب یعنی عدد یک و 12 صفر جلوی آن، یعنی هزار میلیارد لیتر آب شیرین خوراکی که معادل است با 2000 میلیارد بطری نیم لیتری آب معدنی.

تلاش کردیم در گفت‌وگو با مسئولان شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، میزان آب‌فروشی به واحدهای خدماتی را در کل کشور محاسبه کنیم، اما چون این گفت‌وگو میسر نشد و گفته شد در شهرستان‌ها کارواش‌ها از آب چاه استفاده می‌کنند، چاره‌ای برایمان نماند جز این که به اخبار آرشیوی مراجعه کنیم و نشان دهیم در شهرستان‌ها نیز استفاده از آب شرب در بسیاری از کارواش‌ها رواج دارد.

آنچه در مورد کارواش بخار باید بدانید

 

پیشانی‌سفیدترین این موارد مربوط به شهرستان پلدختر در استان لرستان است که اردیبهشت امسال خبر استفاده از آب شرب در کارواش‌های مستقر در امتداد جاده سراسری تهران – جنوب رسانه‌ای شد؛ کارواش‌هایی که‌ ای کاش خودروی ساکنان پلدختر و آن حوالی را می‌شست که متاسفانه کارشان شست‌وشوی نفتکش‌های عراقی با آب شرب بود.

 

مورد بعدی مربوط به شهر بیرجند در خراسان جنوبی است که پایگاه خبری – تحلیلی خاورستان در ماه خرداد گذشته گزارشی مشابه از کارواش‌های آن ارائه کرد و نوشت 90 کارواش موجود در این شهر روزانه حدود 18 هزار لیتر آب شرب مصرف می‌کنند.

با این رقم‌های درشت هزاران انسان تشنه سیراب می‌شوند و صدها روستا که به علت بی‌آبی و خشکیدگی خالی از سکنه می‌شود، از نابودی نجات می‌یابد؛ بخصوص در خراسان جنوبی و لرستان که اغلب روستاهای آن با تانکر آبرسانی می‌شود.

منبع : روزنامه جام جم

امیدواریم این خبر، شستشوی کارواش ها با آب شرب یا آب چاه؟ تاثیری در انتخاب نوع کارواش توسط شما داشته باشد.

مطلب مرتبط:

بررسی نقش کارواش ها در بحران کم آبی

قیمت و خرید کارواش بخار فوری

راه اندازی کارواش بخار مشهد

انفجار دیگ بخار غیر استاندارد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.