لوگو دما بخار

سیر تکامل کارواش از گذشته تا امروز

سیر تکامل کارواش از گذشته تا امروز

بررسی تاریخچه کارواش

در این مطلب با تاریخچه کارواش ها و سیر تکامل کارواش از گذشته تا امروز آشنا خواهید شد.

از زمان ساخت نخستین خودروها نظافت و تمیزکردن آنها مورد توجه قرار داشت. بیشتر مالکان خودرو به تمیز کردن و شستشو و برق انداختن خودروی خود اهمیت ویژه ای قائل هستند.

از قدیم روش های شستشوی متفاوتی شامل روش های دستی قدیمی تا کارواش های دستی و اتوماتیک جدید با تکنولوژی بالا و در نهایت دستگاه های ژنراتوری کارواش بخار، به مرور مورد استفاده قرار گرفته است.

چرا شستشوی خودرو اهمیت دارد

علاوه بر مسئله زیبا بودن خودرو و درخشش آن که مورد توجه اکثر صاحبان خودرو می باشد، نظافت خودورها باعث زیباسازی محیط شهری می شود و از همه مهم تر در حفظ کیفیت بدنه و رنگ خودرو تاثیر زیادی دارد.

باقی ماندن کثیفی بر روی خودرو به مدت طولانی و در معرض آفتاب و هوا و باران بودن خودرو باعث از بین رفتن رنگ خودرو می شود . مخصوصا اگر این لکه ها و کثیفی ها مانند فضولات حیوانات یا چربی ها منشاء شیمیایی داشته باشد.

بیشتر بدانید : آیا کارواش بخار به رنگ و بدنه خودرو آسیب می رساند؟

علاوه بر این موارد شستشوی خودرو با سرعت و به گونه ای که به رنگ خوردو آسیب نرسد مورد توجه بسیاری از دارندگان خودرو است. به همین دلیل مراکز کارواش با سرعت رشد نموده و جای خود را در بین دارندگان خودرو باز نمودند.

  شروع استفاده از کارواش

می توان آغاز پیدایش خودرو را در حدود سال 1914 بیان کرد. مراحل شستشوی خودرو در اولین کارواش ها بصورت کاملا دستی  و با کمک سطل و دستمال انجام می گرفت.

در مراحل بعدی کارواش دارند تصمیم گرفتند تا عملیات شستشوی خودر را بصورت ترتیبی انجام دهند.

به گونه ای که هر کدام از نیروهای کارواش مسئول انجام یکی از مراحل شستشو می شدند و خودرو در طی مسیر بین این نیروهای خدماتی حرکت می کرد

ابتدا مخلوط مواد شوینده و آب مورد استفاده قرار  می گرفت در مرحله بعدی خودرو فوق آبکشیده می شد و در آخر توسط یکی از نیروها بصورت دستی خشک می گردید.

تمام این عملیات حتی جابجایی خودرو توسط انسان انجام میگرفت . در حدود سال 1940 در نقاط زیادی از آمریکا از نیروی ماشینی جهت به پیش بردن خودرو در مسیر شستشو استفاده شد.

بعد از آن از سیستم های پاشش آب جهت شستشو و دمنده های هوا برای خشک کردن و همچنین از نقاله جهت جلو بردن خودرو در مسیر شستشو استفاده شد.

اولین دستگاه های کارواش

بیشتر بخوانید : مزایای کارواش بخار و راهنمای مقایسه انواع مختلف کارواش ها

آغاز به کار کارواش های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

در سال 1946 اولین کارواش های نیمه اتوماتیک مورد استفاده قرار گرفتند در این کارواش ها خودرو روی یک ریل قرار می گرفت و به سمت جلو حرکت می کرد و شستشو و برس زنی خودرو توسط انسان انجام می شد.

تدریجا امکانات دیگری مانند سیستم بازیابی و تصفیه آب، برس های با کیفیت با حرکت هوشمند در زوایای مختلف، نازل های فشار قوی آب، نازل های پاشش واکس برای افزایش درخشندگی خودرو و سیستم های کامپیوتری برنامه ریز به این خودروها اضافه شدند و امکان تعیین عملیات دلخواه برای مشتریان فراهم شد.

بعد از آن کارواش تونلی ایجاد شدند که از مدل های اتوماتیک پیشرفته تر هستند و خودرو بر روی یک نوار نقاله یا کانوایر قرر می گیرد و به جلو حرکت می کند.

و مراحل  مختلف شستشو و خشک کردن روی آن انجام می شود.

اولین دستگاه های کارواش اتوماتیک

دستگاه های کارواش بخار، آب و آب داغ

ایراد کارواش های اتوماتیک نیاز به فضای کافی برای ورود و خروج خودرو می باشد به همین دلیل برخی از کارواش داران  ترجیح دادند از دستگاه های دستی شستشوی ماشین استفاده کنند که در محیط های خیلی کوچکتر قابل استفاده می باشند.

به کمک این دستگاه ها آب یا بخار به همراه مواد شوینده با کمک نازل های مختلف نصب شده روی دستگاه که نحوه پاشش در هر کدام می تواند متفاوت باشد با فشار مناسب به روی خودرو پاشیده می شود.

 پیشنهادی: 3 فایده عدم استفاده از مواد شیمیایی در کارواش بخار

این دستگاه های جای کمی اشغال میکنند، بعضی مدل ها قابل حمل و نقل هستند و اغلب امکان استفاده همزمان چند نفر را فراهم می نمایند.

حتی در برخی کارواش ها که بصورت سلف سرویس اداره می شوند، خود مالکین خودرو از این تجهیزات جهت شستشوی خودرو استفاده می کنند.

 دستگاه کارواش بخار

دستگاه های کارواش می تواند آب سرد یا داغ یا حتی بخار تولید نماید. نوع آخر که دستگاه کارواش بخار نامیده می شود.

از جدیدترین تکنولوژی ها در زمینه شستشوی خودرو استفاده می‌کند و مورد توجه بسیار از کارواش داران و صاحبان خودرو مخصوصا خودروهای گران قیمت قرار گرفته است.

با کمک بخارکه حرارت بسیار بالاتری از آب داغ دارد انواع کثیفی ها و حتی بوی بد داخل خودرو با کیفیت خوبی از بین می رود و خودرو ضدعفونی می شود.

خراشیدگی ناشی از شستشوی گل و لای روی خودرو به کمترین حد ممکن می رسد

همچنین امکان استفاده از مواد شوینده همراه با بخار هم وجود دارد.

 مطالب مرتبط:

طرز کار دستگاه کارواش بخار ژنراتوری چگونه است؟

دلایل دریافت گواهی ثبت اختراع دستگاه کارواش بخار ژنراتوری

8 مزیت برتر شستشوی خودرو با بخار

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.