لوگو دما بخار

مراحل راه اندازی کارواش بخار

مراحل راه اندازی کارواش بخار

چه کارهایی قبل از راه‌ اندازی کارواش باید انجام شود؟

کارواش یک شغل خدماتی است که نیاز به تخصص زیادی ندارد و با توجه به خیلی از مشاغل دیگر هزینه راه اندازی آن بسیار کمتر می‌باشد.با این حال کسب درآمد با راه اندازی کارواش نیاز به گذشت زمان دارد. در این مقاله به مراحل راه اندازی کارواش بخار می پردازیم.

ممکن است درآمد اولیه آن به نسبت هزینه های راه اندازی قانع کننده نباشد اما بدون شک می‌توان با برنامه ریزی درست و مناسب یک کارواش با درآمد عالی داشت و خیلی زود به سوددهی مناسبی رسید.

قبل از شروع هر کاری باید برای آن کار برنامه‌ریزی مناسب انجام داد و همه جوانب کار را بررسی کرد.

کارواش نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. گام‌های مختلفی که قبل از راه اندازی یک کارواش باید انجام دهید در ادامه بررسی می‌شود:

  • تحقیق:

برای راه اندازی کارواش قبل از انجام هر اقدام دیگری ابتدا در مورد مزایا و معایب کارواش به‌خوبی تحقیق و بررسی انجام دهید. بهترین گزینه برای تحقیق کارواش دارن قدیمی و مشتریان آنها می‌باشند. از چند کارواش معتبر بازدید نمایید و با صاحبان آنها به گفتگو بنشینید.

چالش‌هایی که آنها در هنگام راه اندازی و در حین کار کارواش داشته‌اند را یادداشت نمایید به احتمال زیاد شما هم با آنها برخورد خواهید داشت. نحوه برخورد آنان با این مسایل را بررسی نمایید و میزان موفقیت و شکست آنها را بسنجید. مورد دیگری که باید در مورد آن تحقیق نمایید انواع مختلف کارواش است.

آیا می خواهید یک کارواش دستی داشته باشید یا کارواش اتومات در صورت تمایل به راه اندازی کارواش دستی از چه دستگاه هایی می‌توانید بهتر استفاده کنید کاربردهای دستگاه های مختلف کارواش را بررسی نمایید.

دستگاه‌های کارواش بخار امروزه مشتریان ویژه ای دارند هرچند استفاده از دستگاه کارواش آب نیز از الزامات کارواش های سنتی است. بهتر است در این مرحله در مورد مکان مناسب برای راه اندازی کارواش نیز تحقیق نمایید.

راه اندازی کارواش بخار

  • برنامه‌ریزی:

بعد از انجام تحقیقات برای راه اندازی کارواش کافی است برای شروع کار خود برنامه ریزی نمایید. مکان کارواش، نوع کارواش، تعداد پرسنلی که نیاز دارید، زمان شروع بکار، حداقل زمانی که باید به سود دهی برسید، محل تامین هزینه‌های اولیه قبل از سوددهی کارواش و مسائلی از این قبیل باید در برنامه‌ریزی اولیه در نظر گرفته شوند. برای زمانبندی برنامه خود تاریخ‌های مشخص در نظر بگیرید

  • تهیه مکان مناسب:

در این مرحله با توجه به بودجه و زمانی که دارید و همچنین تحقیقاتی که انجام داده‌اید باید مکان مناسبی برای راه اندازی کارواش خود تهیه نمایید.

فضای کارواش چگونه باید باشد
فضای کارواش چگونه باید باشد

محلی که انتخاب می‌کنید باید گنجایش مورد نظر شما را داشته باشد و دارای ورودی و خروجی مناسب باشد همچنین باید در دسترس عموم باشد یا حداقل دسترسی به آن ساده باشد. بعد از مشخص شدن مکان اولیه، برای بازدهی بهتر یک طرح مناسب برای جایگیری اشخاص و دستگاه‌ها و تجهیزات لوله کشی برای این مکان تهیه نمایید. باید محل عبور و مرور کارگران همیشه باز باشد.

دستگاه‌ها در دسترس همه کارگران کارواش باشد. می‌توانید بخش‌های مختلف کارواش را از هم جدا نمایید. مثلا مرحله شستشو و خشک کردن در دو مکان متفاوت انجام شود. در صورتی که فضای کافی دارید یک مکان مناسب برای استراحت مشتریان در حین عملیات شستشو هم در نظر بگیرید.

  • گرفتن مجوزها و پروانه های لازم :

برای انجام هرکاری نیاز به مجوزها و انجام امور اداری مختلف می‌باشد. همه مجوزهای لازم را دریافت نمایید. در صورت نیاز به تمدید زمان اعتبار هرکدام را یادداشت نمایید و پروانه های دریافت شده را در مکانی در معرض دید عموم قرار دهید.

  • استخدام نیرو و خرید تجهیزات مورد نیاز:

نیروی انسانی یکی از مهم ترین قسمت های هر کسب و کاری می باشد. نیروی با انگیزه و پر تلاش به هر کسب و کار تازه ای رونق می بخشد. نکته مهم دیگر در مورد نیروهای کارواش توجه به نحوه برخورد و روابط عمومی کارکنان می باشد.

کارواش یک شغل اجتماعی است و لازم است پرسنل کارواش توانایی برقرار ارتباط موثری با مشتریان داشته باشند. مورد دیگر خرید تجهیزات مورد نیاز می باشد. با توجه به مکان و هزینه خود طبق تحقیق و برنامه ریزی که در مراحل قبل انجام داده اید دستگاه های مورد نیاز خود را خریداری نمایید همچنین تجهیزات جانبی که معمولا در کارواش کاربرد دارند باید تهیه شوند.

  • انجام بازاریابی و شروع به‌کار:

اگر مراحل قبل را به‌خوبی به انجام رسانده‌اید می‌توانید با خیال راحت به معرفی کسب و کار خود بپردازید و شروع به‌کار نمایید. البته مرحله بازاریابی می تواند هم‌زمان با مراحل قبل هم انجام شود تا به محض شروع بکار مشتریان خود را داشته باشید. از ظرفیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای معرفی کسب و کار خود به دیگران غافل نشوید.

افزایش درامد کارواش

تجهیزات لازم برای راه اندازی کارواش بخار فوری

بعد از اینکه فضای کسب و کار کارواش آماده شد نوبت به تهیه لوازم مورد نیاز برای کار می رسد. یک سری لوازم به صورت عمومی در همه کارواش ها مورد نیاز است شامل:

جاروبرقی آب و خاک

کف پاش

پمپ باد

مواد شوینده

دستمال نانو

دستکش

سطل آب

و …

اما تجهیزاتی که برای راه اندازی کارواش بخار فوری نیاز است تامین آب برق و گاز یا گازوئیل است.

آب کارواش بخار

آب مصرفی کارواش ها در حقیقت باید از آب چاه استفاده شود نه آب شرب، ولی هم اکنون بیشتر کارواش ها از آب تصفیه شده لوله کشی برای شستشو استفاده می کنند. آبی که می خواهد وارد دستگاه کارواش بخار شود باید آب نرم باشد یعنی باید رسوبات و گچ آب گرفته شده باشد وگرنه در بلند مدت به دستگاه آسیب می رساند.

به طور کلی هر وسیله ای که بخواهد آب را به بخار تبدیل کند، در این فرآیند با جوش آوردن آب، گچ و رسوبات سخت آن جدا شده و به دیواره آن وسیله می چسبد. در فضای داخل دستگاه کارواش بخار هم که آب به بخار تبدیل می شود گچ و رسوبات آزاد شده مشکل ساز می شود.

زیرا به مرور زمان این گچ ها زیاد شده و روی هم قرار می گیرند و فضا را برای تولید بخار محدود می کنند. برای حل این مشکل باید از وسیله ای که گچ و رسوب آب رامی گیرد استفاده کرد. ما به شما دستگاه سختی گیر رزینی را پیشنهاد می کنیم

این دستگاه با استفاده از رزین و سیلیس گچ و رسوبات سخت آب را جدا می کند و آب نرم تحویل می دهد. برای انتقال آب به داخل دستگاه نیاز به یک منبع آب تقریبا 200 لیتری دارید، آب شهری را مستقیما نمی توان به دستگاه وصل نمود زیرا فشار آب شهر کم و زیاد می شود و برای پمپاژ مناسب نیست. به این دلیل شلنگی آبی که به دستگاه متصل است را درون مخزن آب قرار می دهیم.

سوخت کارواش بخار

همه مدل های دستگاه کارواش بخار به حداقل 2 کیلو وات در ساعت برق نیاز دارند. از این برق برای کارکرد کلیدهای تابلو برق و کنترل اتوماتیک دستگاه استفاده می شود. دستگاه های کارواش بخار می توانند با سوخت گاز یا گازوئیل و یا برق کار کنند.

نکته قابل توجه در اینجا تامین برق برای دستگاه های کاملا برقی است، برق مورد نیاز در دستگاه های برقی که در سه مدل 3 کیلو وات، 6 کیلو وات و 9 کیلو واتی ساخته می شوند کمی مشکل است. زیرا در حالت عادی که فضای کوچکی را بخواهیم به کارواش اختصاص دهیم کنتور برق داری آمپر پایین تک واحدی است و حتی اگر مشترک هم باشد باز هم برای سایر لوازم کاهش ولتاژ را ایجاد می کند. دستگاه های برقی به صورت تکفاز و سه فاز تولیدمی شوند.

اگر دسترسی به گاز دارید بهترین گزینه گاز می باشد برای تامین گاز مورد نیاز دستگاه هم باید کنتور محل را بررسی کنید. سایز لوله گاز مهم است و فاصله کنتور تا محل مصرف نباید زیاد باشد افت فشار گاز باعث می شود مشعل که مهم ترین بخش دستگاه است درست عمل نکند و خاموش شده یا قطع و وصل شود.

بیشترین مشکلات کاربران دستگاه کارواش بخار با مشعل است. اگر طرز کار آن را خوب بشناسید به راحتی می توانید کارهای خود را به پیش ببرید. بسته به ظرفیت مشعل، تامین گاز مورد نیاز آن متفاوت می باشد و ظرفیت های بالاتر نیاز به کنتور قوی تر ی دارد.

 

راهنمای خرید کارواش بخار فوری

خوب حالا که مکان و تجهیزات لازم را آماده کردید نوبت به انتخاب و خرید دستگاه کارواش بخار می رسد. دستگاه ها در مدل ها و ظرفیت های متنوعی ساخته می شوند شما باید شرایط مالی و خود را در نظر بگیرید.

کارواش بخار فوری ژنراتوری با سوخت گاز یا گازوئیل در سه مدل موبایل، مینی، متوسط، بزرگ وجود دارد. طرح موبایل کوچک ترین مدل این رده است که یک عدد شلنگ به نازل بخار خشک آن و یک شلنگ به نازل بخار مرطوب آن وصل می شود. به همین ترتیب دستگاه مینی با 2 نازل بخار خشک و یک نازل بخار مرطوب خروجی بیشتری به شما می دهد.

نکته: برای دستگاه های بخار باید شلنگ مخصوص بخار تهیه کنید که بتواند تحمل دمای بالای بخار را داشته باشد و آن را به سر شلنگ که محل مصرف است برساند.

اگر تعداد مشتری بیشتری در روز دارید و می خواهید همزمان چند نوع بخارشویی را روی چند ماشین انجام دهید باید دستگاه بزرگ تر و قوی تری را انتخاب کنید. برای نوع سوخت با توجه به مشکل در دسترس بودن گاز برای اکثر مکان ها این نوع سوخت پیشنهاد می شود زیرا هم ارزانتر است هم هوا را آلوده نمی کند. بر عکس مدل های گازوئیلی که دود ایجاد می کند و نمی توان از آن در فضای بسته استفاده کرد.

 

10 مشکل که در زمان راه اندازی کارواش بخار با آن مواجه خواهید شد

 

اگر برای تامین برق مورد نیاز دستگاه برقی مشکلی ندارید می توانید طرح های برقی را انتخاب کنید

این نکته را هم توجه داشته باشید که حجم بخاری که مشعل گازی می تواند در خروجی ایجاد کند بسیار بیشتر از طرح های برقی است. همچنین سرعت تولید آن بیشتر است

راه اندازی کارواش بخار یا بطور کلی کارواش فکری است که به ذهن خیلی از جویندگان کار می رسد. کارواش به عنوان یک شغل و حرفه رو به رشد مزایای منحصر بفردی دارد. عدم نیاز به آموزش های سخت و حرفه ای، هزینه نسبتا پایین راه اندازی، سودآوری مناسب و … باعث شده افراد زیادی به فکر دریافت مجوزها و راه اندازی کارواش خودور باشند.

از طرف دیگر با توجه به تعداد رو به رشد خودروها در زندگی امروزی و مشغله زیاد افراد خیلی از صاحبان خودرو ترجیح می‌دهند برای نظافت خودور خود به کارواش مراجعه نمایند. علاوه بر موارد بیان شده بررسی ها نشان می دهد، مصرف آب در شستشوی کارواش بسیار کمتر از شستشوی شخصی خودرو می باشد به همین دلیل با توجه به بحران آب در حال حاضر مراجعه به کارواش بسیار به صرفه‌تر می‌باشد. البته انواع مختلف کارواش مصرف متفاوت آب دارند.

 راه اندازی کارواش بخار فوری ژنراتوری

انواع مختلف کارواش:

  • کارواش دستی:

در این نوع کارواش کلیه کارهای شستشو به کمک نیروی خدماتی عملیات شستشوی خودرو انجام می شود. اگر شستشوی با آب استفاده شود این روش معمولا مصرف آب بسیار بالایی دارد و در نتیجه فاضلاب زیادی هم تولید می کند.

با توجه به بحران آب در سال های اخیر این روش شستشو با محدودیت های قانونی از طرف مسئولان مدیریت شهری مواجه شد. هم چنین شستشوی خودرو در کارواش دستی فرآیندی تقریبا طولانی است.

  • کارواش های اتوماتیک:

با توجه به مشکلات روش سنتی دستگاه های کارواش اتوماتیک به بازار عرضه شدند. در کارواش اتوماتیک خودور توسط راننده یا با قرار گیری بر روی نقاله متحرک وارد دستگاه می شود و بوسیله برس های بزرگی که داخل دستگاه وجود دارد، قسمت های مختلف آن مورد شستشو قرار می گیرد.

بررسی هزینه و سود کارواش اتوماتیک
کارواش اتوماتیک

با اینکه این روش سرعت خوبی دارد اما ممکن است برخی جزییات در فرآیند شستشو انجام نشود. برس های بزرگ دستگاه امکان تمیز کردن برخی منافذ و شیارها را ندارند. همچنین در برخی موارد ممکن است بر روی بدنه خودرو بعد از فرآیند شستشو خط و خش ایجاد شود. در این روش نیز مانند کارواش دستی و سنتی آب بسیار زیادی مصرف می‌شود.

بیشتر بخوانید:سیر تکامل کارواش از گذشته تا امروز

راه‌های کم شدن مصرف آب در کارواش

همانطور که  گفتیم مصرف آب کارواش های سنتی و کارواش اتوماتیک بسیار بالاست. در نتیجه هم هزینه های آب کارواش بالا می رود و هم بدلیل بحران کم آبی اخیر در بسیاری از نقاط کشور با محدودیت هایی از سمت مسئولان مدیریت شهری مواجه می شود.

از این رو کارواش داران به فکر راه هایی برای کم شدن مصرف آب هستند. یک روش استفاده مجدد از آب در فرآیند شستشو است با این کار آبی که در هر بار شستشوی خودرو مصرف می شود بجای وارد شدن به فاضلاب به سیستم تصفیه آب وارد می شود و بعد از تصفیه مجدد وارد چرخه شستشو خواهد شد.

استفاده از کارواش بخار نیز روش دیگری است که مصرف آب بسیار کمتری دارد. کارواش بخار به ازای شستشوی هر خودرو حدود یک سوم آب مورد نیاز روش های دیگر مصرف می شود. فاضلاب تولیدی در این روش نیز بسیار کم و قابل چشم پوشی است. با توجه به مطالبی که گفتیم در ادامه مراحل راه اندازی کارواش بخار بیان خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: چرا کارواش بخار بیشتر رضایت مشتری را فراهم می کند؟

 

آماده کردن محل کارواش بخار

بعد از انتخاب نوع کارواش باید مکان مناسبی برای آن در نظر گرفت مکان کارواش باید در یک مکان پر رفت و آمد باشد، به اندازه کافی بزرگ باشد و امکان ورود و خروج خودرو در آن به آسانی میسر باشد.

خودرو بتواند در محیط کارواش براحتی جابجا شود و مشکلی از این نظر وجود نداشته باشد. در صورت امکان اتاقی برای منتظر ماندن مشتریان در حین انجام کار و امکانات رفاهی مناسب برای مشتریان و پرسنل بصورت جداگانه در نظر بگیرید.

آماده کردن محیط راه اندازی کارواش بخار
محیط کارواش باید همیشه تمیز و مرتب بوده و وسایل اضافی در آن وجود نداشته باشد. محل استقرار خودروها و دستگاه های مورد نیاز مشخص باشد. در شکل زیر تصویر محل کارواش بخار یکی از مشتریان عزیز که در شهر عسلویه کارواش بخار راه اندازی نموده اند را مشاهده می نمایید.

راه اندازی کارواش بخار در عسلویه

خرید دستگاه کارواش بخارشوی

برای مرحله راه اندازی خرید دستگاه کارواش بخار مناسب نیاز به بررسی و پیش بینی میزان تقاضای احتمالی به کارواش می باشد. داشتن چندین جایگاه و تعداد مشتریان زیاد خرید دستگاه کارواش بخار کوچک اصلا به صرفه نیست.

در مقابل اگر تعداد مشتریان احتمالی کم باشد یا در محلی قرار دارید که ممکن است کارواش بخار مشتری در مقایسه با کارواش آبگرم مشتری کمتر داشته باشد خرید دستگاه بزرگ اتلاف هزینه است. در نظر گرفتن سرویس های قابل ارائه هم در زمان خرید دستگاه کارواش مناسب اهمیت دارد و می توان توشویی، روشویی، موتورشویی و یا حتی سرویس کامل و صفرشویی را در این مراکز ارائه نمود. که برای هریک از این سرویس ها قابلیت های خاصی مورد نیاز است. مثل برای انجام عمل توشویی بهتر است دستگاه توانایی تولید بخار خشک را داشته باشد یا برای روشویی در برخی موارد آب گرم نیز مورد نیاز است.

مراحل راه اندازی کارواش بخار

آموزش پرسنل کارواش

پرسنل حاضر در کارواش باید از نظر روابط عمومی افرادی توانا بوده و قادر به برقراری ارتباط مناسب با مشتریان باشند. ظاهر مناسب افراد شاغل در کارواش نیز وجهه خوبی به کسب و کار شما می دهد. علاوه بر این موارد پرسنل کارواش باید آموزش لازم برای کار با دستگاه ها و تجهیزات کارواش را ببینند.

در صورت استفاده از کارواش بخار یا کارواش آب گرم پرسنل باید با طرز کار آنها آشنا باشند. صنایع دما بخار به کلیه مشتریان و خریداران کارواش بخار آموزش حضوری در مورد راه اندازی و نحوه عملکرد دستگاه ارائه می دهد. همچنین در صورت بروز هرگونه مشکل، راهنمایی بصورت تلفنی و یا حل مشکل بوسیله حضور کارشناس فنی شرکت صورت می پذیرد.

بیشتر بخوانید: بررسی نقش کارواش ها در بحران کم آبی

 

مزایای کارواش بخار:

روش کار کارواش بخار در حقیقت بسیار شبیه روش کارواش سنتی می باشد. در این روش هم پرسنل کارواش عملیات شستشو و نظافت خودرو را بصورت دستی انجام می دهند با این تفاوت که بجای دستگاه کارواش آبی از دستگاه بخارشوی کارواش استفاده می شود.

کارواش بخار در مقایسه با روش های دیگر آب بسیار کمی مصرف می کند. بخار آب تولیدی دستگاه بخارشوی کارواش فشار مناسبی دارد و به همین دلیل به راحتی در منافذ ریز نفوذ کرده و هر نوع کثیفی را براحتی تمیز می کند. حتی در پالیش و خش گیری خودرو نیز می توان از کارواش بخار استفاده نمود. در قطعه کلیپ زیر یک نمونه کاربرد کارواش بخار برای خش گیری را مشاهده می کنید.

کارواش بخار فاضلاب بسیار کمی تولید می کند به همین دلیل نیاز به حفر چاه فاضلاب ندارد. مواد شیمیایی در شستشوی با بخار کاربرد زیادی ندارند. بخار با دما و فضار مناسب برای تمیز کردن لکه های سرسخت و جرم ها کافی است این دو مزیت باعث می شود که کارواش بخار به عنوان روش دوست دار محیط زیست شناخته شده است.

 

مراحل راه اندازی کارواش بخار فوری ژنراتوری

چه کارهایی قبل از راه‌ اندازی کارواش باید انجام شود؟

1- فضای لازم برای کارواش بخار

در ابتدای اقدام به نصب و راه اندازی کارواش بخار فوری باید به فکر مکان مناسب برای احداث کارواش بخار باشید. بسته به اینکه در چه منطقه آب و هوایی فرهنگی اقتصادی و … زندگی می کنید.

باید شرایط محیطی خود را بشناسید در مکان هایی که رفت و آمد افراد بیشتر است و مراکز شلوغ شهر به حساب می آید مکانی را با فضای موردنیاز خود انتخاب کنید. بسته به بودجه ای که در نظر گرفته اید متراژ فضای کارواش را انتخاب می کنید

مکان کارواش

برای نگهداری دستگاه کارواش بخار فوری نیاز به فضای زیادی ندارید، مثلا یک مغازه تعویض روغنی هم می تواند دستگاه را برای بحث موتورشویی با بخار به صورت اختصاصی استفاده نماید. اما برای راه اندازی یک کارواش کامل فضای بیشتری نیاز است فضایی مناسب برای قرار دادن دستگاه، تجهیزات جانبی آن و قرار گرفتن خودرو نیاز داریم.

اگر همزمان چندین خودرو برای تمیز کردن مراجعه کرد حداقل باید بتوانید دو عدد ماشین را همزمان بخارشویی کنید. هر چقدر در شهر بزرگتری زندگی می کنید و رقبای بیشتری دارید باید سعی کنید امکانات جانبی بیشتری به مشتری ارائه دهید.

این مطلب را هم بخوانید:

مراحل راه اندازی کارواش بخار

دستگاه کارواش بخار فوری چگونه کار می کند

 

2- تجهیزات لازم برای راه اندازی کارواش بخار

باید بدانید برای نصب و راه اندازی کارواش بخار فوری انتخاب مدل دستگاه بستگی به امکانات و شرایط کار شما دارد و هرچه بخار بیشتری لازم دارید باید مدل کارواش بخار با ظرفیت بزرگتری را انتخاب نمایید

سوخت دستگاه

از آنجا که دستگاه برای تولید بخار نیاز به سوخت دارد باید سوخت گاز یا گازوئیل در دسترس باشد، البته مدل های برقی نیز وجود دارد. انتخاب انرژی مصرفی بین سوخت های گاز یا گازوئیل و یا استفاده از انرژی برق باید بر اساس شرایط فنی و میزان بخار مورد نیاز توسط کارشناس فروش بررسی و دستگاه مناسب پیشنهاد گردد ولیکن اولویت با سوخت گاز می باشد.

لیکن اگر در منطقه ای هستید که دسترسی به گاز و گازوئیل برای شما امکان پذیر نیست پس می توانید از مدل های کاملا برقی استفاده کنید. ولی باید توجه داشته باشید که این محصولات برقی در ظرفیت های تولید بخار پایین قابل استفاده می باشند زیرا تامین کیلووات و آمپر مصرفی در ظرفیت های بالاتر در شرایط عمومی امکانپذیر نمی باشد.

تجهیزات کارواش

در کارواش بخار برقی، انرژی لازم برای جوشاندن آب و تولید بخار از برق بوسیله المنت های صنعتی مخصوص بوده که مصرف برق بالایی دارند و لیکن این المنت ها در تابلو برق بصورت کنترل اتومات و تحت فرمان سنسورها و کلید ها کار می کنند.

پیشنهاد ما

لذا پیشنهاد ما این است که اگر به گاز دسترسی ندارید و می توانید گازوئیل تهیه کنید در هنگام انتخاب و خرید کارواش بخار مشعل گازوئیلی را انتخاب کنید که از مدل های برقی از نظر هزینه های و امکانات تامین انرژی بهتر می باشد.

پس به طور کلی یک منبع آب تقریبا 200 لیتری نیاز دارید. کنتور گاز مجزا برای کارواش خودتان در نظر بگیرید زیرا اگر از کنتور مشترک استفاده کنید ممکن است در حین کار فشار گاز افت کند و دستگاه نتواند به خوبی بخار لازم را تامین نماید. کنتور برق هم به همین صورت باید آمپر لازم را داشته باشد.

اگر دستگاه های گازی را انتخاب کردید باید ظرفیت کنتور گاز و اشتراکی بودن آن را بررسی کنید زیرا کنتورهای خانگی با دبی جریان کم مثلا 6مترمکعب بر ساعت فقط ممکن است برای دستگاه های با مشعل کوچک مناسب باشند.

در مدل های دستگاه که موتور پمپ  از نوع تک فاز یا سه فاز با قدرت 3 اسب یا بیشتر نصب می باشد بهتر است که برای تامین برق مصرفی مشخصات کنتور برق را نیز بررسی کرده و  از کابل کشی مناسب نیز استفاده گردد.

برای آب مصرفی دستگاه نکات زیر مهم می باشد:

1- آب باید بدون سختی باشد تا از رسوب داخل دستگاه جلوگیری شود

2- آب از طریق منبع با حجم مناسب به پمپ دستگاه متصل شود و اتصال مستقیم آب شهر صحیح نمی باشد.

در زمان نصب و راه اندازی وقتی که آب و برق و سوخت تامین شد، برای اتصال گاز به دستگاه باید از شلنگ مخصوص آن استفاده کرد تا بتواند به راحتی فشار لازم را منتقل کند. یک سری تجهیزات جانبی نیز باید تهیه گردد از جمله جاروبرقی دستمال سطل و مقداری مواد شوینده

3-راهنمای خرید کارواش بخار

بسته به شرایط منطقه باید برآورد شود چه تعداد مشتری در روز ممکن است داشته باشید بر این اساس و اینکه چه مقدار بودجه می توانید اختصاص دهید نوع دستگاه خود را انتخاب می کنید.

شرکت صنایع دما بخار مشهد دستگاه کارواش بخار فوری را در طرح های زیر تولید می کند:

1- موبایل یا طرح کوچک

2- مینی یا سوپر استیم 1000

3- متوسط یا سوپر استیم 2000

4- سوپر یا سوپر استیم 3000

 

راهنمای راه اندازی و خرید کارواش بخار

طرح موبایل که کوچک تر است و یک خروجی بخار مرطوب و یک خروجی بخار خشک دارد برای کارهای ساده تر و تعداد استفاده کمتر مناسب است. طرح سوپر استیم 1000 قدرت بخار بیشتری دارد و همزمان دو تا سه نفر می توانند از آن خروجی بگیرند.

به همین ترتیب طرح سوپر استیم 2000 و 3000 حجم بخار بیشتری دارند و برای استفاده چندین نفر و چندین وسیله نقلیه مناسب هستند. اگر از دستگاه یکسره استفاده می کنید بهتر است در انتخاب نوع پمپ هم دقت بفرمایید. معمولا دو نوع پمپ تک فاز و سه فاز مو جود می باشند.

برای اینکه فشار کار دستگاه کاهش پیدا نکند پمپ 200 بار مناسب تر است. فضایی که می خواهید دستگاه را در آنجا قرار دهید در نظر بگیرید از نظر اینکه درب ورودی قابلیت ورود دستگاه با این ابعاد را دارد یا محلی که دستگاه آنجا تعبیه می شود چه ابعاد وزن و ارتفاعی دارد.

خوب تا اینجای کار مقدمات خرید یک دستگاه کارواش بخار را فراهم نمودید. برای دستگاهی که مشعل گازوئیل سوز دارد باید مخزن گازوئیل در نظر بگیرید. برای تامین آب دستگاه باید یک مخزن تقریبا 100 لیتری داشته باشید، آب به طور مستقیم نباید وارد دستگاه شود یعنی فشار آب شهر باید توسط یک مخزن گرفته شود. شلنگ آبی که به دستگاه متصل می شود را داخل منبع آب قرار می دهیم.

نکته:

نکته ای که باید در اینجا مورد توجه قرار داد این است که آب ورودی به دستگاه بخار نباید حاوی گچ و املاح باشد یعنی باید به اصطلاح آب نرم وارد دستگاه گردد.

آب شهر معمولا حاوی گچ و رسوبات زیادی است. برای اینکه دستگاه آسیبی نبیند و بتواند سال های سال به خوبی کار کند نیاز است که از دستگاه سختی گیر برای از بین بردن املاح گچ و رسوب داخل آن استفاده گردد.

دستگاه سختی گیر رزینی با دارا بودن رزین و سیلیس و نمک املاح گچی آب را به خود جذب می کند و آب تمیز را به داخل دستگاه هدایت می گند. پس آپشن های قابل نصب روی هر دستگاه بستگی به شرایط کاری و درخواست شما دارد. شامل مخزن تزریق مواد، نوع پمپ، نوع تابلو برق، نوع مشعل، تعداد نازل خروجی بخار خشک و بخار مرطوب، شاسی ثابت یا متحرک

دستگاه کارواش بخار فوری چگونه کار می کند

اصلی ترین موردی که باید در نصب و راه اندازی کارواش بخار فوری بدانید نحوه کار با دستگاه است. هنگامی که از اتصال آب و برق و گاز به دستگاه مطمئن شدید با فشردن دکمه استارت می توانید دستگاه را روشن نمایید.

تابلو برق دستگاه کنترل اتوماتیک دستگاه را به عهده دارد. بر اساس اینکه دستگاه چند عدد نازل خروجی داشته باشد می توانید شلنگ مخصوص بخار را به آب وصل کنید. برای بردن خروجی بخار بر روی سطح یا فضای مورد نظر خود نیاز به حداقل یک عدد شلنگ مخصوص بخار دارید.

از شلنگ های معمولی کارواشی که برای جت پرشر آب استفاده می شوند نمی توانید برای بخار استفاده کنید. دمای بخار بالاست و شلنگ باید تحمل این دما را داشته باشد و بتواند آن دما را به محل مورد نظر برساند.

یک سر شلنگ که به نازل خروجی دستگاه متصل شد به سر دیگر آن می توانید گان یا تفنگی بخار وصل کنید که از نظر ظاهری شبیه به تفنگ است و یک شاسی برای قطع و وصل کردن بخار خروجی دارد مانند بخارشوهای خانگی که تعداد زیادی نازل برای کاربردهای مختلف دارد.

برای این دستگاه هم چند مدل نازل ساخته شده است از جمله گان تفنگی ایتالیایی گان تفلون ساده گان برسی

چگونه بخارشویی کنیم

برای تمیز کردن ماشین با بخار آن را به سه قسمت داخل شویی روشویی و موتورشویی تقسیم می کنیم برای شروع بخارشویی نیاز به دستمال مناسبی داریم که بهتر است از جنس نانو باشد

داخل شویی

داخل شویی شامل تمیز کردن داشبورد منافذ کولر و بخاری حفره های روی درب خودرو و کل قسمت های غیر قابل دسترس است که به راحتی با بخار تمیز می شوند. تمیز کردن صندلی ها و کفپوش ها در مرحله بعد قرار می گیرد، همانطور که شاسی تفنگی بخار را فشار می دهید تا بخار از آن خارج شود، بخار را به صورت اریب روی سطح مورد نظر می گیریم و با دستمالی که در دست دیگر داریم سطح را تمیز می کنیم.

توجه داشته باشید که نباید بخار به صورت تیز و مدت زمان زیاد روی یک نقطه به صورت ثابت قرار گیرد زیرا ممکن است به آن آسیب برساند. از بعضی نازل های برسی کوچک هم می توان برای تمیز کردن منافذ استفاده کرد.

 

9 مرحله شستشوی خودرو در کارواش بخار

روشویی

همانطور که می دانید بخار با خاصیت میکرب زدایی خود همه قسمت هایی که مستقیما دست به آن نمی رسد‌‌ تمیز می کند و این مزیت بزرگ بخارشویی است. ‌روشویی با بخار بسیار راحت تر است بخار به عمق جسم نفوذ می کند برقی و شفافیت خاصی ایجاد می کند حتی رنگ ماشین را بسیار تازه می کند.

موتورشویی

قسمت بعد موتورشویی با بخار است. موتور ماشین و کل اجزایی که در زیر کاپوت ماشین هستند اکثرا برقی و حساسند. برای همین باید با دقت بیشتری تمیزکنندگی را انجام داد بهتر است قسمت های حساس را با پلاستیک بپوشانیم و بقیه قسمت ها را به آرامی با بخار تمیز کنیم.

تمیز کردن موتور با بخار این مزیت را دارد که قسمت های برقی خیس نمی شوند و آسیب نمی بینند. برای روشویی با بخار از نازل تفنگی دسته بلند استفاده می کنیم البته می توانیم از هر نازل دیگری نیز استفاده کنیم. برای داخل شویی از تفنگی دسته کوتاه کمک می گیریم.

 

ایجاد کارواش ماشین

منابع مالی

منابع مالی مورد نیاز برای ایجاد یک کارواش در اشکال مختلف آن و بسته به نوع کارواش و با توجه به نوع و کیفیت کارواش متفاوت است ولی می توان با حداقل منابع مالی لازم اقدام به ایجاد کارواش نمود و با کسب درآمد خوب و به مرور زمان سایر امکانات لازم را تامین و تجهیز نمود.

  1.  مجموعه موتور پمپ فشار (جت موتور) همراه با الکتروموتور و شاسی
  2. دستگاه کارواش بخار فوری (بخارشوی صنعتی)
  3. جت پرشر آبداغ
  4. تجهیزات کارواش
  5. کمپروسور باد حداقل ۱۵۰ لیتری برای پاک سازی گرد و خاک داخل خودرو و تمیز نمودن آب از مناطق حساس به آب خصوصا موتور ماشین
  6.  کف پاش
  7.  جارو برقی برای نظافت داخلی خود و صندوق عقب
  8.  شیلنگ فشار قوی به مقدار مورد نیاز و لانس یا نازل به تعداد موتور جت
  9.  منبع ذخیره آب حداقل ۲ هزار لیتری
  10.  بویلر جهت گرم کردن آب جهت کاهش هزینه ها و تمیزی کاری بیشتر در روشوئی
  11.  مواد شوینده و براق کننده
  12.  حداقل نیروی انسانی ۲
  13.  محل مناسب
  14.  پارچه های مختلف برای خشک کردن ماشین و قسمت های مختلف آن

محل مناسب کارواش

محل مناسب برای ایجاد کارواش با توجه به قوانین و مقررات هر شهر متفاوت بود و متقاضیان شغل باید مراحل اداری آن را از طریق اتحادیه سرویس کاران شهر خود (در شهرهای بزرگ) و در شهر کوچک به نمایندگی اتحادیه مربوطه مراجعه و اقدامات لازم را به عمل آورند.

 

اخذ مجوز لازم از اداره اماکن راهنمائی و رانندگی شرط اساسی برای ایجاد کارواش می باشد. لذا قبل از سرمایه گذاری موارد ضروری را مد نظر قرار دهید و سپس اقدام به ایجاد کارواش نمائید. اگر علاقمند به راه اندازی یک کارواش هستید بعد از تحقیق و بررسی های دقیق در مورد این فعالیت به اضافه ایده های جدیدی که خودتان به این کسب و کار اضافه می کنید اقدام کنید.

برای مشاوره و جزئیات بیشتر با کارشناسان ما در صنایع دما بخار مشهد تماس حاصل فرمایید:

05138437548-09306333410

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.