لوگو دما بخار

شستشو و مراقبت از خودرو

شستشو و مراقبت از خودرو

در این مقاله احتیاط ها و راه حل هایی برای شستشو و مراقبت از خودرو بیان شده است. با ما در ادامه همراه باشید. داشتن یک خودرو تمیز یعنی داشتن یک خودرو نو اما این تنها دلیل تمیز نگه داشتن خودرو شما نیست، دلایل فنی دیگری نیز برای تمیز نگه داشتن خودرو وجود دارد.

گرد و غبار، شن، نمک پاشی های زمستان، گل و لای، همه این ها حاوی ذرات ریزی هستند که به خودرو شما می چسبند و به رنگ خودرو آسیب می رسانند. اگر شستشوی خودرو به موقع و درست انجام نگیرد این ذرات آرام آرام روی رنگ ایجاد ضایعات ریز می نمایند و رنگ را خراب می کنند، حتی بعضی از مواد مانند فضولات پرندگان یا گرده درختان نیز می توانند به راحتی به پوشش رنگ نفوذ کرده و حفاظ رنگ را از بین ببرند.

5 مرحله نظافت داخل خودرو از مو و فضولات حیوانات بوسیله کارواش بخار

اگر شما هر روز از حوله یا دستمال برای تمیز کردن خودرو استفاده نمایید ذرات ریز و غبار روی سطح رنگ کشیده شده و ایجاد خراش های ریز می نمایید سپس رنگ کدر و آسیب پذیر می گردد. بیشتر مردم فکر می کنند خودروی خود را در ماه دو یا سه بار باید شستشو نمایند ولی شستشوی زیاد نیز موجب آسیب رسیدن به رنگ خودرو می شود. ضمن اینکه اگر خودرو در مدت طولانی در معرض نور شدید خورشید قرار گیرد کیفیت رنگ آن به شدت پایین خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: عوامل موثر در بالا بردن کیفیت شستشو با کارواش بخار

کدام روش برای شستن خودرو بهتر است:

  •  شستن خودرو در خانه یا کنار آبگیر
  • شستن خودرو در کارواش ها

بعضی افراد در زمان بیکاری در خانه یا زمانی که به تفریح می روند اقدام به شستشوی خودروی خود می نمایند این کار هم برای رنگ خودرو هم برای محیط زیست زیان آور است. زیرا از موادی مانند صابون مایع یا پاک کننده های خانگی برای تمیز کردن استفاده می شود که این مواد تاثیر منفی روی رنگ و پوشش محافظ آن خواهد داشت.

ضمن اینکه جاری شدن فاضلاب اینگونه شستشو برای محیط زیست زیان بار خواهد بود. شستشو در کارواش نه تنها برای محیط زیست خطری ندارد بلکه عملیات شستشو نیز به طور صحیح و کامل انجام می گیرد و برای شستشو از موادی استفاده میشود که مناسب رنگ خودرو بوده و می توان از محصولاتی که تقویت کننده محافظ و براق کننده پوشش خودرو است، استفاده نمود.

مقاله ای که توصیه می شود بخوانید: چرا ادعا می کنیم کارواش بخار حامی و دوست دار محیط زیست است؟

توصیه های لازم برای شستشو و مراقبت از خودرو

توصیه های لازم جهت شستشو و مراقبت از خودرو جهت تمیزی خودرو از گل و گرد و خاک لازم است در ماه حداقل یک بار در کارواش شستشو شود. وجود فضولات پرندگان، صمغ درختان، قیر و سایر مواد از این قبیل به جلا و درخشندگی رنگ خودرو آسیب وارد می نماید به همین دلیل باید سریعا از این مواد پاک شود.

چه چیزهایی به رنگ خودرو آسیب می رساند

احتیاط 1: هیچگاه خودرو را در معرض نور مستقیم خورشید قرار نداده ویا هنگام گرم بودن بدنه آن را نشوئید.

راه حل : پولیش کردن بدنه

همیشه قبل از پولیش کردن، خودرو را بشوئید و بدنه را در حالی پولیش نمائید که قطرات آب روی آن باقی نمانده باشد (کاملا خشک باشد). برای انجام این عملیات از واکس های استاندارد استفاده کنید.

احتیاط 2: هیچگاه برای تمیز کردن قطعات براق فلزی از اشیا تیز یا پاک کننده های قوی استفاده نکنید.

لازم است خراشیدگی های عمیق و یا آسیب هایی که از برخورد سنگ و یا تصادف جزئی به وجود می آید، را هر چه سریعتر رفع نمایید.

راه حل: تمیز کردن زیر بدنه

در پایان هر فصل به خصوص فصل زمستان که جاده ها پر گل و لای و یا نمک پاشی شده می باشند، زیر خودرو را شستشو دهید. دقت کنید که سوراخ ها و منافذ کف اتاق باز نباشد

چرا که در اینصورت آب از این منافذ به داخل اتاق نفوذ می کند و با گذشت زمان باعث زنگار قطعات بدنه می گردد. همچنین از باز بودن سوراخ زیر درها که وظیفه خروج آب وارده به درها را دارند اطمینان حاصل نمائید.

احتیاط 3: بعد از شستشوی خودرو به آرامی و با احتیاط رانندگی نمائید و چند بار آهسته ترمز بگیرید تا مطمئن شوید آب روی لنت های ترمز خشک شده باشد.

 

احتیاط 4: هیچگاه از موادی که محتوی سیلیکون می باشند برای شستشوی شیشه و آینه استفاده نکنید.

راه حل :شیشه ها و آینه ها

به طور مرتب شیشه ها را از داخل و خارج با مایع شیشه پاک کن مرغوب تمیز نمایید. شیشه جلو را قبل از نصب تیغه برف پاک کن های نو بشوئید و شیشه عقب را از سمت داخل با پارچه نرم و با حرکت چپ و راست تمیز کنید تا آسیبی به گرمکن های شیشه وارد نشود. برای یخ زدایی از سطح آینه ها از کاردک پلاستیکی استفاده کنید و تیغه های برف پاک کن را در آب گرم و صابون بشوئید.

پیشنهادی: بهترین روش برای شستشوی شیشه های خودرو کدام است؟

 

احتیاط 5: هیچگاه از بنزین، پارافین، تری کلرو اتیلن، الکل یا سفیدکننده های قوی جهت پاک کردن قطعات پلاستیکی شیشه ها، طلق چراغ ها و بدنه استفاده نکنید.

راه حل: صندلی ها و موکت ها و قسمت های پلاستیکی

قبل از نظافت صندلی ها و موکت، داخل اتاق را گردگیری نمائید. برای تمیز کردن این قسمت ها از شوینده های خانگی رقیق استفاده نمایید و برای تمیز کردن روکش های چرمی می توانید از یک تکه پارچه نرم و محلول آب و صابون های ملایم استفاده نمایید.

احتیاط 6: مراقب باشید آب به داخل قرقره کمربند نفوذ نکند و از نفت، پودر لباس شویی، براق کننده های مبلمان و پولیش استفاده نکنید.

راه حل: کمربند های ایمنی

نوار کمربند را بیرون کشیده و با آب گرم و صابون معمولی بشویید و اجازه دهید بصورت طبیعی خشک شود.

موتور و محفظه آن:

با توجه به وجود قطعات الکتریکی و الکترونیکی در داخل محفظه موتور و اینکه شستشو موتورخودرو با آب باعث ایجاد اتصالی و آسیب دیدن قطعات مذکور می شود. پیشنهاد می گردد موتور و محفظه آن بجای شستشو پاک شود.

“فراموش نکنید تمیز بودن هر قطعه باعث افزایش عمر آن و شادابی روحیه استفاده کننده خواهد شد.”

هم چنین می توانید برای شستشوی خودروی خود از دستگاه کارواش بخار ژنراتوری استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

8 مزیت برتر شستشوی خودرو با بخار

 

مراقبت از خودرو در مقابل نور خورشید در فصل آفتاب

 

1-شست شوی خودرو در فواصل زمانی کوتاه

یکی از روش‌های مراقبت از خودرو در مقابل نور خورشید، شستن آن در فواصل زمانی کوتاه است. این روش مانع از آسیب حرارت و دمای بالای آفتاب به بدنه خودرو شما می‌شود. بهتر است قبل از شستن بدنه خودرو ابتدا گرد و غبار روی بدنه اتومبیل را با یک دستمال تمیز پاک کنید و سپس با یک ابر و شوینده، بدنه را کاملاً تمیز کنید.

همچنین پس از شستن خودرو (بهترین کارواش = دستگاه کارواش بخار فوری ) بدنه آن را کاملاً خشک کنید؛ زیرا ممکن است مقداری از مواد شیمیایی که برای شستن بدنه خودرو استفاده می‌کنید، بر روی اتومبیل باقی بماند.

بیشتر بخوانید: آموزش کارواش بخار

در این صورت ماده شیمیایی برجای‌مانده با اشعه uv ترکیب‌ می شود و صدمه زیادی به اتومبیل وارد می‌کند. پس برای جلوگیری کردن از این صدمات بدنه خودرو را بعد از شستشو با یک دستمال تمیز خشک کنید.

2-استفاده از واکس ماشین

همانگونه که پوست انسان در مقابل خورشید به کرم ضد آفتاب نیاز دارد، خودرو شما نیز به یک محافظت‌کننده بدنه احتیاج دارد. در واقع واکس ماشین مخصوصاً برای خودروهای تیره مانند مشکی نقش کرم ضد آفتاب را ایفا می‌کند.

به همین دلیل یکی از بهترین روش‌ها برای محافظت از رنگ خودرو در مقابل نور خورشید، استفاده از واکس خودرو است. این روش علاوه بر جلا و درخششی که به خودرو شما می‌دهد تا چندین ماه نیز اثر خود را حفظ کرده و از بدنه خودرو حفاظت می‌کند.

وجود یک‌لایه از واکس بر روی خودرو نیز باعث مراقبت از بدنه خودرو در مقابل نور خورشید است. در این روش شما ابتدا خودرو را بشویید و خشک کنید و سپس یک‌ لایه از واکس بر روی سطح بدنه اتومبیل بمالید.

 

3-کنترل سطح مایعات داخل خودرو

در فصل تابستان که دمای هوای بیرون خودرو از داخل آن بسیار بیشتر است، مدت‌ زمان استفاده از مایعاتی که در بخش‌های داخلی خودرو قرار دارد بسیار کوتاه‌تر می‌شود. در این صورت اگر میزان مایعات از سطح معمول آن کمتر باشد، قطعاً آسیب جدی به خودرو شما وارد می‌ کند.

کلام آخر

آفتاب‌ سوختگی علاوه بر اینکه در کاهش زیبایی خودرو شما تأثیر زیادی دارد، می‌تواند بر ارزش خودرو نیز مؤثر باشد و باعث افت قیمت خودرو شما شود. به همین دلیل روش‌های مختلفی وجود دارد که از بدنه خودرو شما در مقابل نور خورشید مراقبت کند. یکی از این روش‌ها دیتیلینگ خودرو است. در این روش به‌صورت ریزبینانه بخش‌های داخلی و خارجی خودرو با روش‌های اصولی و تجهیزات مدرن تمیز می‌شود.

 

چند توصیه برای کارواش و شست و شوی خودرو

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز:

اگر در کارواش ها خودرو به شکل حرفه ای شسته نشود. زنگ زدگی و خوردگی باعث خواهد شد خودرو زودتر از حد معمول ارزش خود را از دست بدهد.

1- برای کارواش خودرو وقت بگذارید:

سرسرکی شستن خودرو در کارواش ها باعث می شود جرم و مواد خورنده در درزها و لابه لای منافذ جا خوش کنند و بر سرعت فرسودگی خودرو بیفزایند.

2- از استفاده از واکس و شستشوی مناسب فراموش نشود:

شستشوی خودرو و واکس  آن فقط در جهت ارضای حس زیبایی دوستی نیست بلکه یک توصیه جدی است و عواقب مالی دارد و نباید از آن غفلت شود.

قاعده کلی برای کارواش خودرو این است که با عوض شدن هر فصل شست و شوی کامل (روشویی، زیرشویی و موتورشویی) و واکس زدن فراموش نشود.

هر فصل هم مشکلات خاص خودش را به وجود می آورد و خودرو نیز مانند پوست نیاز به مراقبت دارد. مولین مک کی صاحب  کارواش کویک اند برایت در شهر شارلوت آمریکا می گوید:

عدم توجه به شست و شوی به موقع خودرو می تواند هنگام فروش تا 2 هزار دلار روی ارزش خودرو اثر منفی بر جای بگذارد.

واکس داشبورد و تزئینات داخل خودرو هر سه ماه یک بار توصیه می شود.

در حال حاضر یک روشویی ساده در آمریکا حدود 3 دلار هزینه دارد و یک شست و شوی تمام عیار و کامل همراه با واکس حدود 20 دلار آب می خورد.

3-از اثر نمک و مدفوع پرندگان و شیره درختان غافل نشوید:

در بیشتر کشورها برای یخ زدایی در زمستان از نمک استفاده می شود که اثر خورندگی شدیدی دارد. مدفوع پرندگان و غباری که روی خودرو می نشیند و همچنین شیره درختان بر روی رنگ بدنه اثر خورندگی برجای می گذارند و به تدریج باعث رنگ پریدگی خودرو می شوند.

 4-به شرایط محیطی توجه شود:

شاون گالیچی صاحب کارواش مایامی اتو اسپا می گوید:

زندگی در شهر، روستا، مناطق کوهستانی و برف خیز، کنار دریا و مرطوب باعث می شود که مراقبت از خودرو در مناطق مختلف متفاوت باشد.

در برخی نقاط نگهداری از خودرو نیاز به مراقبت و صرف وقت و انرژی بیشتری دارد. در برخی از نقاط زیرشویی و موتورشویی نیاز به دفعات بیشتری دارد.

مک کالی می گوید زیرشویی خودرو دوبار در سال توصیه می شود.

در مناطق برف خیز و جایی که زیاد از نمک برای ذوب برف استفاده می کنند حتی سه تا چهار بار هم مناسب است.

در مناطقی همچون فلوریدا که همیشه هوا گرم و آفتابی است، رنگ بدنه بیشتر در معرض است و روشویی خودرو روی حفظ ارزش خودرو مؤثر است.

5-عدم استفاده ار مایع ظرفشویی در کارواش:دارندگان کارواش توصیه می کنند:

برای شست و شوی خودرو به هیچ وجه از مایع ظرفشویی یا دستشویی استفاده نشود

مواد شوینده خودرو به کلی با مایع ظرفشویی متفاوت است.

شما امروز برای شست و شوی خودرو خود پول خرج کنید و مطمئن باشید این پول هنگام فروش خودرو به شما باز می گردد.

 

نکاتی برای مراقبت از ماشین در شستشو | استفاده از آب دیونیزه

با تمام صحبت هایی که در مورد استفاده از آب دیونیزه برای شستن ماشین وجود دارد، صاحبان ماشین ها همچنان این سوال برایشان مطرح است که چه نوع آبی برای شستشوی ماشین هایشان مناسب تر است و به حفظ زیبایی و عمر مفید سطوح آن کمک می کند.

در این مقاله به توضیحاتی در مورد آب دیونیزه، خواص و مزایای آن برای شستشوی ماشین می پردازیم.

آب دیونیزه

آب دیونیزه چیست؟

تصور غلطی که وجود دارد این است که آب دیونیزه آبی است که تمام یون های آن از بین رفته است. اما نه واقعا. این نوع آب در ابتدا برای اهداف آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گرفت.

شیمیدانان دریافتند که آب دیونیزه می تواند مواد معدنی را حذف کند که در غیر اینصورت می توانند بر نتایج آزمایش های آن ها تأثیر بگذارند. در حالیکه که یک دهه قبل از آب دیونیزه فقط برای تمیز کردن وسایل نقلیه استفاده می شد.

مطلب پیشنهادی: اهمیت کیفیت آب بر عملکرد کارواش بخار

مزایای استفاده از آب دیونیزه برای کارواش چیست؟

این مقاله را تا انتها بخوانید تا متوجه مزایای آب دیونیزه برای کارواش شوید.

  1. جلوگیری از لکه ناشی از قطرات آب

قطرات آب می توانند یک درد سر بزرگ برای صاحبین وسایل نقلیه باشند. قطرات آب می توانند روی سطوح ماشین لکه ایجاد کنند. علت این لکه ها به خاطر خشک کردن نامناسب بعد از شستشوی ماشین است. همچنین آلودگی های اسیدی و استفاد مکرر از آب سخت می تواند باعث بروز این مشکل شود.

استفاده از آب دیونیزه به شما کمک می کند تا این مشکل را برطرف کنید. اول از همه، آب دیونیزه سریعتر از آب شیر، خشک می شود.

دوم اینکه وقتی مواد معدنی آب حذف می شوند، دیگر آب لکه ای از خود به جای نمی گذارد. سوم، نبود یون در آب باعث می شود که آب مثل یک آهنربا برای آلودگی هایی مثل گرد و غبار، خاک، باران اسیدی و فضولات پرندگان عمل کند.

  1. جلوگیری از ساییدن و تمیزکاری زیاد

همانطور که قبلا ذکر شد، آب دیونیزه آلودگیها را جذب می کند. بنابراین شما نیاز کمتری به استفاده از برس های سفت و سخت و مواد شیمیایی خشن پیدا خواهید کرد. این عوامل می توانند خش و مشکلاتی برای سطوح ماشین شما ایجاد کنند و شما مجبور شوید هزینه های گزافی برای تعمیر صرف کنید.

  1. صرفه جویی در وقت

کسانی که از آب دیونیزه برای کارواش استفاده می کنند بیان کرده اند که این کار باعث صرف جویی در نیمی از زمان آنها می شود. مثلا اگر شما 3 ساعت وقت برای شستشوی یک ماشین صرف می کنید

در صورت استفاده از آب دیونیزه این زمان به یک و نیم ساعت کاهش می یابد. با یک و نیم ساعت اضافه ای که در اختیار دارید می توانید به کارهای دیگرتان بپردازید.

  1. صرفه جویی در مصرف آب

علاوه بر این که شما می توانید در زمان خود صرفه جویی کنید، استفاده از آب دیونیزه باعث صرفه جویی در مصرف آب هم می شود. بنابراین اگر شما قبلا 20 گالن آب برای شستشوی ماشین استفاده می کردید اکنون تنها 10 گالن آب برای هر شستشو نیاز خواهید داشت. البته این یک مثال تقریبی است.

  1. صرفه جویی در مصرف انرژی

در ضمن اینکه شما در زمان خود برای شستشو و خشک کردن صرفه جویی می کنید، استفاده از آب دیونیزه در انرژی شما نیز صرفه جویی می کند. بدیهی است که شما می توانید این انرژی را برای کارهای دیگری مثل بازی با فرزندان خود صرف کنید.

  1. صرفه جویی مالی

با استفاده ازآب دیونیزه، شما به خاطر عدم استفاده از مواد شیمیایی و ابزارهای اضافی مثل برس ها، در مصرف پول خود نیز صرفه جویی می کنید. تمام چیزهایی که شما نیاز خواهید داشت چند دستمال میکروفایبر برای تمیز کردن است. همچنین با ابزار و لوازم کمتر، شما فضای آزاد بیشتری در کارواش یا گاراژ خود در اختیار خواهید داشت.

  1. کمک به محیط زیست

    کارواش بخار دوست دار محیط زیست

به خاطر عدم استفاده از مواد شیمیایی مضر که می توانند خاک و آب پسماند ناشی از شستشو را آلوده کنند، شما به حفظ محیط زیست هم کمک خواهید کرد. آب های آلوده ناشی از شستشوی ماشین که با مواد شیمیایی مخلوط می شوند در فاضلاب و آب های زیر زمینی نیز آلودگی ایجاد می کنند. کلیه این آلودگی ها بر روی محیط اطراف ما تاثیر منفی می گذارند.

  1. کمک به درخشندگی ماشین

گاهی اوقات با مشاهده با چشم، شما آلودگی روی سطح ماشین مشاهده نمی کنید. در صورتیکه آلودگی ها در سطح نانومتری می توانند روی سطوح وجود داشته باشند و باعث کدری و مات شدن سطح شوند که مانع از جلا و درخشندگی سطوح می شود.

بنابراین شما مجبورید از انواع واکس های جلا برای ماشین خود استفاده کنید. اما با استفاده از آب دیونیزه در شستشو، با از بین بردن این آلودگی ها می توانید بدون نیاز به وکس، به ماشین خود جلا دهید.

بااستفاده از آب دیونیزه و سختی گیری شده برای دستگاه بخار خود می توانید مطمئن باشید شستشوی بی نقصی برای ماشین خود خواهید داشت و بعلاوه از تمام مزایای گفته شده نیز بهره مند شوید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.